Rönnqvist veneiden tarina

Rönnqvist katamaraani

Rönnqvist veneiden alku

Kuvassa keksijä ja Kenneth Rönnqvistin isä Börje Rönnqvist 1970 -luvulla. Börjeä harmitti, kun hänelle sopivaa kalavenettä ei löytynyt markkinoilta, joten hän päätti sellaisen tehdä. Kuvan katamaraanirunkoinen vene varustettuna Toyota Carinan dieselmoottorein on tänäkin päivänä aktiivikäytössä. Asia huomattiin myös ammattilaisten keskuudessa ja siitä alkoi Rönnqvist tarina.

Ensimmäinen malli

Vuonna 1976 alkoi Rönnqvist veneiden valmistus ja vuonna 1979 lanseerattiin ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka kantoi mallinimeä 16, eli yksinkertaisesti veneen pituus jaloissa. Valmistus alkoi Sundomin kansakoulussa Vaasan saaristossa. Kuvassa yksi projekteista/tutkielmista, jossa käytettiin toisen valmistajan tekemää runkoa. Tämän veneen ominaisuudet eivät tosin tyydyttäneet, joten venemalli ei ikinä nähnyt päivänvaloa.

Rönnqvist Pro ensimmäinen sarjatuotantomalli
Kenneth Rönnqvist ja 15 malli

Apupojasta mestariksi

Syyskuussa 1981 armeijan jälkeen Kenneth meni isälleen, hetkeksi, töihin apupojaksi ja se ”hetki” on vielä meneillään. Kuvien väliin mahtuu noin 6000 Rönnqvist venettä, joista jokainen on tehty samalla tinkimättömyydellä laadun, meriominaisuuksien ja turvallisuuden ollessa aina etusijalla.
Kenneth Rönnqvistin sanoin ”Mukitelineet ja elektroniikka olkoot muitten huoli, me tehdään hyviä veneitä!”