Rönnqvist båtar storyn

Rönnqvist katamaraani

Hur allt började

Kenneth Rönnqvists far och uppfinnaren Börje, på bild, på 1970 talet. På marknaden fanns ingen färdig båt som skulle ha uppfyllt hans strikta krav så han beslöt sej för att bygga en.

Bildens katamaranskrovade båt utrustad med Toyota Carinans dieselmotorer är än i denna dag i aktivt bruk.
Båten noterades även av professionella och härmed började Rönnqvist båtarnas story.

Första modellen

1976 började produktionen i Sundom folkskola i Vasa skärgård och den första serietillverkade båten lanserades 1979 som bar namnet 16, helt enkelt båtens längd i fot mätt.
På bild ett projekt där det användes en annan tillverkares skorv. Men, egenskaperna tillfredsställde icke så båtenmodellen såg aldrig dagsljus.

Rönnqvist Pro ensimmäinen sarjatuotantomalli
Kenneth Rönnqvist ja 15 malli

Från gesäll till mästare

Efter armen i september 1981 for Kenneth som hjälpreda till sin far för en stund. Denna “stund” pågår lyckligtvis än.
Mellan dessa bilder ryms ca 6000 Rönnqvist båtar, alla byggda utan kompromisser där säkerhet, sjöegenskaper och kvalitet alltid gått i första hand.

Som Kenneth Rönnqvist uttryckte sej, “Mugghållare och elektronik må andra göra, vi gör bra båtar!”